گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

از حسن صباح تا بنیاد تحقیقاتی اسماعیلیه/۳

مؤسسه مطالعات اسماعیلی

در نوشتار های پیشین آوردم که اسماعیلی ها سالها پیش در یافتند که می توان با جهان آشتی کرد و باورهای خود را در چهارچوب بنیاد های علمی و دو-ستی به دنیا عرضه کرد. 

«از جمله اقدامات آنان  نهادی تحقیقاتی است که توسط کریم آقاخان که همان آقا خان چهارم باشد و  چهل و نهمین امام مسلمانان شیعه  اسماعیلی است و  برای انتشار منابع، اسناد و مکتوبات اسلام به ویژه شیعه اسماعیلیه در سال (۱۹۷۷ میلادی) تأسیس گردید.

اهداف این مؤسسه اشاعهٔ تحقیق و آموزش در زمینهٔ فرهنگ‌ها و جوامع مسلمان تاریخی و همچنین معاصر و درک بهتر ارتباطشان با جوامع و ادیان دیگر است.

برنامه‌های مؤسسه از دیدگاهی حمایت می‌کند که به میراث خداشناسی و مذهبی اسلام محدود نمی‌شود؛ بلکه به‌دنبال تحقیق در زمینهٔ ارتباط میان عقاید مذهبی با ابعاد وسیع‌تر جامعه و فرهنگ است. برنامه‌های مؤسسه بر همین اساس، از رویکرد میان رشته‌ای به منابع تاریخ و تفکر اسلامی حمایت می‌کند.

در سنت اسلامی، برنامه‌های مؤسسه به‌دنبال اشاعهٔ تحقیق در زمینه‌هایی است که تا کنون توجه چندانی به آن‌ها اختصاص داده نشده‌است. این زمینه‌ها شامل آثار فکری و ادبی شیعه به‌طور عام و اسماعیلی به‌طور خاص می‌باشد.

این موسسه در تدوین انسیکلوپدیا اسلامیکا و در تدوین دایره المعارف بزرگ اسلامی همکاری داشته است.»

منبع ویکپدیا

«آقاخان چهارم در حال حاضر از شبکه ای شامل سیصد مؤسسه و برنامه آموزش در هند و پاکستان و کنیا و تانزانیا و چندین کشور دیگر حمایت و پشتیبانی می‌کند و به کارهای اقتصادی رغبت نشان می دهد.

قطب این فرقه تشکیلات وسیع و سازمان یافته ای را درسراسر جهان تشکیل داده که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ AKA : آکادمی آقاخان که هدف آن عضوگیری و آموزش جهت تبلیغ و نشر اعتقادات و اهداف این فرقه در شهرها و کشورهای دنیا می‌باشد.

۲٫ AKES: خدمات آموزشی آقاخان

۳٫ AKF: بنیاد آقاخان

۴٫ AKFED: صندوق توسعه اقتصادی آقاخان، جهت برنامه ریزی مالی و تامین بودجه تبلیغاتی فرقه استفاده می‌شود.

۵٫ AKPBS: ساختمان برنامه ریزی آقاخان

۶٫ AKT: فرهنگ آقاخان

۷٫ AKU: دانشگاه آقاخان

۸٫ UCA: دانشگاه آسیای مرکزی، بنیاد تمرکز که برای ترویج عقاید فرقه، دانشجویان را از سراسر دنیا به صورت رایگان پذیرش می‌کند.

۹٫ خدمات ترویج صنعتی

۱۰٫ دانشکده پزشکی آقاخان

۱۱٫ مدرسه پرستاری

۱۲٫ مرکز اسماعیلیه لندن

۱۳٫ بنیاد جوایز معماری آقاخان

۱۴٫ بیمارستان آقاخان کراچی

و دیگر نهادها و موسساتی که در سراسر دنیا جهت تبلیغ، عضو گیری و تامین بودجه های کلان که صرف گسترش فرقه و تبیین آن در کشورهای دنیا بالاخص کشورهای جهان سوم می‌گردد.»

منبع سایت موعود: مقاله: کریم آقا خان کیست؟ فرقه اسماعیلیه چیست؟

تذکار:
 گزارش در مورد فرقه اسماعیلیه و یا فرق و گرو ه های دیگر به مفهوم پذیرش و باور به اعتقادات دینی آنان از سوی نگارنده است. بلکه این نوع گزارش ها تنها بمنظور  بررسی تحولات تاریخی و نحوه برخورد اینان با این تحولات از سوی چنین گرو هایی عرضه می شوند.
در هر حال هرچه که باشد این واکنشها باعث شده است که اسماعیلیه در جهان بماند و هم اکنون کتابهای آنان توسط بزرگترین انتشارات و موسسات بین المللی انتشار می یابد. ضمنا با توجه به فضای خالی ایجاد شده در عرصه دین توسط گرو  ه های افراطی داعش و مانند آن بنظر می رسد که استقبال از تفکر اسماعیلی شیعی در جهان رو به ازدیاد است.
امیر تهرانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد