گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

جشن کتاب سوزان(1)

جشن کتاب‌سوزان» احمد کسروی افتضاحی تمام عیار بود.ا و و پیروانش درانجمن باهماد آزادگان در روز اول دی‌ماه، کتاب‌هایی را که زیانبار می‌دانستند طی مراسمی می‌سوزاندند.

احمد کسروی در یکی از مراسم‌ها چنین گفته بود:

«من آشکارا می‌گویم بسیاری از کتابهایی که نزد دیگران ارجمند است ما به آتش می اندازیم! اینک کتاب‌ها روی میز چیده شده درمیان آن‌ها گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ،و مفاتیح الجنا ن و مانند اینهاست و همه آن‌ها درخور آتش است"

این در حالی است کتاب که گلستان سعدی را یکی از 100 کتاب فرهنگی و ادبی برتر جهان تشخیص دادند و همرا ه با بوستان او و دیوان حافظ بعنوان مجلل ترین آثار جاودانه ادب پارسی و جزو مشخصه های ملی و میهنی ایران بشمار می آیند.

پرفسور محسن هشترودی گفته بود : دریکی از جشن های آتش سوزی کتاب کسروی شرکت کردم و به محض ورود دیدم او انبوهی از کتابهای ادبی و رمانهای مشهور جهان را بر روی هم انباشته تا آتش بز ند.

به او گفتم: "آقای کسروی برای چه می خواهید فاخر ترین آثار ادبی را آتش بزنید درحالی که اینها دارای پیامهایی سازنده و انسانی هستند."

کسروی در پاسخ گفت: "ما این را ندانسته بودیم، شما هر کدام را که می خواهید بر دار ید."

متاسفانه امروزه در همان شیپور سیاه دمیده می شود و عده ای مغر ض و یا جاهل قصد دارند همان روش را دو باره زنده کنند.

اصولا اینان یا" ندانسته اند این را "که از امثال کسروی به ارث برده اند و یا چون نمی توانند اثر آفرینی کنند و شاهکار بیا فرینند عقده هایی ذهنی گلوی آنان را می فشارد تا به کتاب سوزی روی آورند.

متاسفانه حقیقت این است که   کسی کتابی را می سوزاند که نتواند مطالب آن کتاب را از راه منطقی رد کند.

امیر تهرانی

صفویان در سه بخش : چرا حکومت مقتدر صفوی سقوط کرد؟

صفویه  بخش (1)

عوامل متعددی در فروپاشی حکومت مقتدر و پهناور صفویان   نقش داشتند،  که برخی از این عوامل  عبارتند از:

  1. ناتوانی و تحلیل تدریجی قدرت نظامی و سقوط اخلاقی میان نظامیان و ضعف تدریجی عنصر انضباط
  2.  رواج دشمنی بی امان و خانه برانداز و پنهان و   شیوع حسد میان سران قدیم و جدید سپاه  و در باریان  به گونه ای که برای ازبین بردن رقیب به نابودی حکومت و اشغال کشور نیز تن می دادند.
  3. کمرنگ شدن  وحدت میان پادشاهی و مذهب
  4.  از هم پاشیدن اساس تمرکزی که در سایه وحدت مذکور، حاکمیت صفویه بر آن بنا شده بود، 
  5. عدم جایگزینی  ایدیولوژی بجای  آنچه که در قبل بود. 
  6. درهم ریختن توازن میان ممالک و خاصه
  7.   کاسته شدن از انگیزه‌ها و علائق طبقات خدمتگزار بر اثر توسعه ناحق خاصه و عدم توجه به آنکه آنان می توانستند کشور را را نجات دهند. 
  8. قدرت یافتن نیروهای پشت پرده و نفوذ ملکه‌ها و خواجه‌سرایان در امور سیاسی و اداری کشور.
  9. فساد و عشرت بارگی درباریان و در رأس آن‌ها پادشاه و ناآگاهی او از اوضاع کشور.
  10. وجود خیل شاهزادگان حرم پرورده و محروم ماندن آنان از تربیت سیاسی و اجتماعی.
  11. تحقیر و خوار انگاشتن مردم و فاصله عمیق بین حکومت و مرد م 

منبع:

  1.  Safavid Iran: Rebirth of a Persian Empire Safavid Iran: Rebirth of a Persian Empire
  2.   تراژدی ناتوانی حکومت، انتشارات کتاب نمونه نوشته :محمد احمد پناهی سمنانی
  3.  تذکرة الملوک، تعلیقات پروفسور مینورسکی، صفحهٔ ۳۶
  4.  انقراض سلسله صفویه نوشته لکهارت صفحهٔ ۲۰
  5.  سفرنامه تاورنیه صفحه ۴۹۹ و ۵۰۰
  6.  سفرنامه کمپفر صفحهٔ ۵۲
  7. ویکپدیا

یا خداناباوری یا مرگ!

"دانیل ریویر نویسنده ی کتاب تاریخ فرانسه از آغاز تا رنسانس ، در صفحه ی 65 می نویسد :

" شارلمانی ، امپراطور مقدس که می خواست ملت ساکسون را در اروپا به مسیحی کند ، به آنها به این صورت فرصت انتخاب داد که : 

یا مسیحیت یا مرگ . و در یک شب عید میلاد مسیح ، دستور داد 4500 شورشی ساکسون را که حاضر به غسل تعمید نبودند ، گردن بزنند ". در سال 800 پاپ لئون سوم تاج امپراطوری مسیحیت لاتین را بر سر او گذاشت ، و در نتیجه شارلمانی علاوه بر یک رهبر سیاسی ، به یک رهبر دینی هم تبدیل شد . این ، شیوه ی دعوت به دین مسیح ، از بزرگان اروپا در گذشته و در حال حاضر است . اروپایی که مدت هاست ، انگشت اشاره به سوی دیگران گرفته و فریاد می زنند که آی ... دزد را بگیرید ."

منبع : alideyzad. blogfa. com

درست این  وضع چند بلاگ و سایت  تک نفره ای خدا ناباور ان ایرانی است که هرکدام دوربینی جلوی خود  قرار داده و مدام فریاد    می زنند :

آهای مردم ایران یا خدا ناباوری یا مرگ!

پر واضح است که این  کار در وهله نخست از بی اطلاعی و یا غرض ورزی آنان حکایت می کندو دیگر  آنکه طرز سخن گفتن آنان بوضوح گواهی می دهد که از جمله آنانی هستند که:

 - در عمرشان پنجاه جلد کتاب نخوانده اند،

- در زندگی و کار خود ناموفق بوده اند، 

-و اکثرا تحصیلات چندانی ندارند، 

البته این افشاگری از خود که آنان بعمل          می آورند نکته مثبتی است بشرط آنکه ما به هوشباشیم و می بایست ذهنها را به پرسش وا دارد که اکنون که اینان  قدرت ندارند چنین استبدادی عمل می کنند، دور باد اگر وطن بدست آنان افتد.

امیر تهرانی

دشمنان نامریی ایران(10): برنارد لوییس و دروغ اتمی او

 بر اساس یک  پیش بینی دروغین و کینه ورزانه و بی اساسی که برنارد لوییس در مجله وال استریت ژورنال نو شته بود و قصدش آماده سازی حملاتی از جانب غرب به ایران بود می رفت که حوادثی سهمگین جهان و ایران را گرفتار کند. 

در همان زمان خبرنامه  WSJ  این پیشگویی ر زیلانه را در آمریکا و اروپا منتشر کرد. متن خبرنامه به این شرح بود:

"هولوکاست هسته ای امروز آغاز   می شود: WSJ:به امور خود نظم دهید! 

توماس سی گرین

دوشنبه 21 اوت 2006 // 15:52 UTC

اطلاعیه خدمات عمومی رجیستر:

 با تأسف گزارش می دهد که جهان در شرف پایان است. به نظر می رسد که ایران امروز، 22 آگوست، با سلاح هسته ای به اسرائیل حمله کرده و جنگ جهانی سوم را آغاز خواهد کرد، همانطور که برنارد لوئیس محقق مشهور اسلامی در سرمقاله اخیر خود در وال استریت ژورنال توضیح می دهد .

این استاد دانشگاه می‌گوید: «به نظر می‌رسد رویارویی بین یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای و دشمنان مورد علاقه‌اش که مرحوم آیت‌الله خمینی از آنها به عنوان شیطان بزرگ و شیطان کوچک، یعنی آمریکا و اسرائیل نام برده‌اند، در حال وقوع است».

"حمله مستقیم به ایالات متحده، اگرچه ممکن است، اما در آینده نزدیک کمتر محتمل است. اسرائیل هدف نزدیک تر و آسان تر است، و [محمود] احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، نشانه هایی از تفکر در این راستا را نشان داده است."

طبیعتاً این منجر به حمله فاجعه آمیز به ایران خواهد شد. در مورد اینکه چرا ایرانی‌ها ممکن است بخواهند نسل‌کشی کنند، لوئیس توضیح می‌دهد که آنها از این طریق خنده‌دار هستند: «تهدید انتقام‌جویی مستقیم علیه ایران... با عقده خودکشی یا شهادتی که امروز بخش‌هایی از جهان اسلام را گرفتار کرده، ضعیف شده است. بدون مشابهت در ادیان دیگر، یا در گذشته اسلامی».

علاوه بر این، توسط کتاب مقدس مقرر شده است. «در اسلام، مانند یهودیت و مسیحیت، اعتقادات خاصی در مورد مبارزه کیهانی در آخرالزمان وجود دارد - یأجوج و ماجوج، ضد مسیح، آرماگدون - و برای مسلمانان شیعه، بازگشت امام غایب که مدت ها مورد انتظار بود، به پایان می رسد. پیروزی نهایی نیروهای خیر بر شر، هر چند که اینها را بتوان تعریف کرد. آقای احمدی نژاد و یارانش به وضوح معتقدند که این زمان است، و مبارزه پایانی از قبل آغاز شده و در واقع به خوبی پیش رفته است.

پروفسور بین سطرها خوانده و تاریخ بهینه پایان تمدن بشری را کشف کرده است. «امسال 22 آگوست، در تقویم اسلامی، مطابق با بیست و هفتمین روز ماه رجب سال 1427 است. این شبی است که طبق سنت، بسیاری از مسلمانان شب پرواز حضرت محمد (ص) را بر اسب بالدار گرامی می دارند. براق، ابتدا به «دورترین مسجد» که معمولاً با اورشلیم و سپس به بهشت ​​و پس از آن شناخته می‌شود (ر.ک، قرآن 17.1). از جهان."

بنابراین، آن را پس از آن. مایلیم از خوانندگان خود به خاطر نظرات ایمیلی فراوان، شعله های آتش و تهدید به مرگ تشکر کنیم. ما مطمئناً از سالها اطلاع رسانی و سرگرمی شما لذت برده ایم، اما همه چیزهای خوب باید به پایان برسند.

از طرف دیگر، هیچ زمانی برای خداحافظی با جهان بهتر از زمانی که مطبوعات جریان اصلی آماده می شوند تا ما را با گمانه زنی هایی در مورد مرگ جان بنت رمزی ، از مکان های پخش در بولدر، کلرادو غرق کنند، وجود ندارد. این که ما از تفکرات روزانه گرتا ون ساسترن در مورد آنچه ممکن است اتفاق افتاده باشد یا نه، در امان خواهیم ماند، مطمئناً باید وجود خدای مهربان و مهربان را ثابت کند.

و بنابراین ما برای ملاقات با او با شادی و سپاسگزاری آماده می شویم. "

واضح است که شیطانهای مجسمی مانند بر نارد لوییس همواره در این شیپور دروغ دمیده و چه دروغشان باور شده باشد(مورد عراق) چه جدی گرفته نشده باشد ( مورد ایران) باز هم در این شیپور اهریمنی خواهند دمید. نکته تاسف بار این است که غرب بویژه مردم آمریکا  هنوز این دروغها را باور می کنند و البته چهره امثال برنارد لوییس را نمی بینند که زمان پخش این خبرهای دروغ از تلویزیونها و رادیو خنده زشت او راببیند که به سرتا پای آنان حواله می کند.

امیر تهرانی

دشمنان نامریی (8)ت: چه کسی واژه های بنیاد گرایی و...

نخستین کسی که واژه های" بنیاد گرایی"، "مجوز برای کشتن "و "برخورد تمدن ها" را ابداع کرد:

در نوشتار پیشین از برنارد لوییس پیشوای سیاستمداران آمریکا و اروپا سخن گفته شد و از زبان خود  او گفته شد که  خود ش را بعنوان "نابغه و شیطان مجسم" معرفی       می کرد.

اکنون در این نوشتار به بررسی    چند اصطلاح می پردازیم که ابتدا    در کشورهای غربی و بویژه امریکا یعنی اصطبل تربیتی امثال برنارد لوییس و سپس در کشور های مسلمان و با استفاده از جهل عمومی و تو سط کار پردازان غرب جا افتاد و اغلب کشورها ی اسلامی را دچار اختلال نموده و در عوض غرب را به همه آرزوهای خود رساند.

بنیادگرایی اسلامی

بر اساس  منبع(   "Islamophobia in North America: Confronting the Menace," in Barry van Driel, ed., Confronting Islamophobia in Educational Practice (Trentham Books, 2004), ISBN 1-85856-340-2, p.6, excerpt available online at Google Books ، اصطلاح "بنیادگرایی اسلامی" در آمریکای شمالی برای نخستین بار در مقاله ای و توسط لوئیس مطرح گردید.

پس از حملات 11 سپتامبر علاقه و اشتیاق به آثار لوئیس- بالاخص مقاله 1990 وی تحت عنوان :ریشه‌های خشم مسلمانان - به یکباره افزایش یافت. صمنا سه کتاب او که پس از 11 سپتامبر به چاپ رسیدند از این قرارند:

-اشتباه کجا بود؟ (پیش از 11 سپتامبر نوشته شده بود) که به بررسی دلایل هراس دنیای اسلام (و گاه دشمنی‌اش) با مدرنیسم می‌پردازد؛

-بحران اسلام؛ و اسلام:

- مذهب و مردم (که در سال 2009 چاپ شد).

در حقیقت اغلب مطالب این کتابها و مقالات  و حشت آفر ینی در مورد اسلام و مسلمانان و قران بودو کشان کشان و پله کشان مردم نا آگاه غرب و سیاستمداران  مطیع را به این جهت هدایت کرد که کشورهای خود را سنگر بندی کنند. 

برخورد تمدن ها

لوییس در مقاله مورد نظر با ابداع عبارت "برخورد تمدن‌ها" این واژه را اعتبار بخشیده و ساموئل هانتینگتون نیز نام کتاب خود را از همین اصطلاح برگرفت.

بر اساس یک منبع دیگر برای نخستین بار لوئیس اصطلاح برخورد تمدن‌ها را در جلسه‌ای در واشنگتن و به سال 1957 بر زبان آورده است.

بن لادن را چه کسی معرفی کرد؟

در سال 1998 لوئیس مقاله‌ای در روزنامه القدس العربی نوشت که در آن ادعایی مبنی بر به راه افتادن جنگی علیه آمریکا توسط اسامه بن لادن مطرح شده بود.

لوئیس در مقاله‌اش تحت عنوان "مجوزی برای کشتن" ادبیات بن لادن را "ایدئولوژی جهاد" نامیده و هشدار داد که بن لادن تهدیدی برای غرب خواهد بود.

این مقاله زمانی به چاپ رسید که دولت کلینتون و جامعه اطلاعاتی آمریکا جستجوها برای یافتن بن لادن را نخست در سودان و سپس در افغانستان آغاز کرده بودند. 

باید بخاطر داشت که بن لادن با خانواده بوش رفت و آمد داشت و بچه های این خانواده او را عمو صدا می کردند. 

برنارد لوییس : مهاجرت مسلمانان به غرب حمله است و نه مهاجرت!

در یک جشن اهداء جوائز ، لوئیس "مهاجرت مسلمانان به اروپا را، حمله اسلام به جهان غرب توصیف کرد و به دفاع از جنگ­های صلیبی به عنوان "تقلیدی ناموفق و محدود از جهاد" که به گسترش اسلام در اکثر نقاط دنیا انجامید پرداخت.

حمایت از جنگهای مذهبی و صلیبی

وی با "حمایت علنی از جنگ‌­های مذهبی که سرنوشت شومی به همراه داشت" به این نکته اشاره کرد که این جنگ­‌ها، هرچند خشونت­‌بار بوده‌­اند، با این وجود واکنش مناسبی به یورش اسلامی در قرن­‌های گذشته بوده و عذرخواهی بابت این مساله مسخره به نظر می­رسد"

برنارد لوئیس معتقد است مسلمانان در حال تسخیر اروپا و غرب هستند. وی جنگ‌های صلیبی را برای کاهش قدرت تمدن اسلامی لازم می‌دانست.

البته این اولین باری نبود که برنارد لوئیس جنگ­‌های صلیبی را تلاشی لازم و هرچند ناموفق برای کاهش قدرت تمدن اسلامی می‌دانست.

چندی پس از حملات یازده سپتامبر، لوئیس در مقاله‌­ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: "جنگ­‌های صلیبی را بدرستی واکنشی محدود، دیر و در یک تحلیل نهایی، عکس­‌العملی بی‌­تأثیر در برابر جهاد توصیف کرده‌­اند"

منبع : مقاله ژنرال های جنگ نرم/21روزنامه مشرق


امیر تهرانی