گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

هفت دشمن قسم خورده ایران(بخش یکم) اسکندر نخستین متجاوز به خاک ایران


هفت دشمن قسم خورده ایران(بخش یکم)

اسکندر نخستین متجاوز به خاک ایران

اسکندر پسر فیلیپ‌مقدونی حکمران مقدونیه بود. از همان دوران نوجوانی حس جاه طلبی و بی رحمی در او جان گرفته بود.در ضمن  شاگرد ارسطو نیز  بود و ارسطو  هر صبح و شام و مدام فکر جهانگیری و  پخش  فر هنگ یونانی را در ذهن اسکندر می دمید. (علیرغم اشغال ایران توسط اسکندر فرهنگ و فلسفه یونان به مدت هفتصد سال  در ایر ان پا نگرفت. چون کتاب مذهبی ایر انیان یعنی اوستا آموزش فرهنگ و دانشها خارج از محدوده ا و ستار ا ممنوع ساخته بود. بنابراین نه فلسفه و نه منطق و نه ریاضیات و نه کیهانشناسی    و نه حتی طب یونانی در ایران رواج پیدا نکرد.

ولی آرزوی ارسطو ۷۰۰ سال به بعد با اشغال ایران توسط سپاهیان زور گوی  عرب صورت گرفت . آنان بر ای غارت  ثروت ایران آمده بودند  و و قتی ایر انیان از آنان پرسیدند که آیا فرزندانشان می توانند به مدرسه رفته و در س بخوانند با آنکه خود عربها اغلب بی سواد بودند ولی از پرسش ایر  انیان   یکه خوردند. 

در پاسخ به ایرانیان آنان گفتند که طبق دستورات قرآن و پیامبر اسلام   آموزش و در س خواندن بر ای همه   لازم است . در پی این اجازه  ایر  انیان که  فرزندانشان  طبق فرمان سلطنتی ساسانی  از تحصیل محروم شده بودند  و طبق اوستا نیز دانش آموزی خارج از چهار چوب ان کتاب  غدغن بود به آموزش فرزندان خود همت گماشتند.. 

بدین ترتیب بود که در سرزمین ایران و از قرن اول هجری به بعد ستارگا ن در خشانی هم‌چون فارابی، ابوریحان بیرونی، خوارزمی بنیانگزار علم جبر، محمد زکریا رازی، ابن سینا ، خیام ، خواجه نصیر الدبن طوسی و حتی شاعران نامدارای هم‌چون فردوسی ، خاقانی ، ناصر خسرو، نظامی ، سعدی ، حافظ و مولانا جلال الدین محمد ظهور کردند.)

اسکندر بیست ساله بود که پدرش به قتل رسید . برخی منابع این کار را را به اشارت حکومت هخامنشی    می دانند.
پس از کشنه شدن فیلیپ اسکندر بجای او بر تخت نشست و خود را پادشاه مقدونیه و یونان نامید
از بخت بد حکومت هخامنشی‌ها  در آن زمان  ضعیف‌ترین دوران خود  را می‌گذراند و داریوش سوم با  کمک یک یونانی بنام  باگوس که  خواجه یونانی حرمسرا ی شاه بود به سلطنت رسیده بود.باگوس در حقیقت این کار را بر اساس نقشه ای کشیده بود و می خواست خود همه کاره دربار هخامنشی باشد.

داریوش سوم یا " دارا"
داریوش سوم  معروف به "دارا "  بااین تصور که با مرگ فیلیپ دیگر خطری حکومت او را تهدید نمی کند  سر در لاک خود فرو برد و به تحولاتی که در مقدونیه و یونان می گذشت بی تفاوت ما ند

البته اسکندر نیز مشکلات خود را داشت و یونانی هااز پذیرش پادشاهی او سرباز زدند و اسکندر درگیر یک جنگ داخلی شد که با خشونت تمام آن را سرکوب کرد و مثلا ً در «تب» هیچ مردی را زنده نگذاشت.

بر اساس گزارشات و روایات تاریخی در بهار سال ۳۳۴  قبل از میلاد، اسکندر در حالی که «ایلیاد» هومر را می‌خواند سوار بر کشتی شد و به سمت شرق حرکت کرد، حرکتی که برای او در ظرف مدتی نه چندان طولانی مرگی دردناک و زجر اور به همراه داشت و  اسکندر هیچ وقت از شرق برنگشت.


ادامه دارد

امیر تهرانی

ح.ف


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد