گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

۱۰۰ نکته در باره حمله مغول به ایران (بخش ۶) ایران بخاطر ۱۴ عدد سینی و یک اسم به فنا رفت

بخاطر چهار ده عدد سینی مغولی ایران به باد فنا رفت

داستان بازرگانان مغولی و قتل عام آنان  در شهر اُترار در خاک ایران ،یکی از مهم ترین وشاید از اصلی ترین  سوژه‌هایی است که برای حمله چنگیز مطرح شده است. کتاب فتوحات مغول گزارش می کند که عده ای جاسوس مغولی در لباس بازرگان به نرز اترار رسیدند و فرمانده آنجا اموال آنان راضبط و خودشان را قتل عام نمود. ولی جهانگشای جوینی گزارشی متفاوت دارد:

وقتی گروه بازرگانان مغول به اترار رسیدند واقعه غریبی رخ داد . امیر آن ناحیه شخصی بود بنام "ینال جق". وی یکی از خویشان مادر سلطان محمد خوارزمشاه به نام ترکان خاتون بود و به تازگی به لقب غایرخان مفتخر شده بود. میان بازرگانان مغولی شخصی هندی؟؟؟ بود که بنابه عادت و دوستی قدیمی غایر خان را اینال جوق صدا می کرد.این بازرگان به سبب اقتدار خان خویش پروا نمی کرد و مصلحت خود را در نظر نمی گرفت. غایر خان نیز از شدت خشم بر خود می پیچید.از سوی دیگر نمی توانست از مال مغولها جلوگیری کند.

به همین دلیل غایر خان اموال آنان را توقیف و برای سلطان محمد پیکی فرستاده و از او کسب تکلیف کرد و آن مجسمه بلاهت و سفاهت دستور قتل همه آنان را ثادر کرد.

پیش از قتل مغولان یکی از آنان به هر نحو بود از بند فرار کرد.همان هندی؟ و گزارش به چنگیز برد. مغولان بخاطر چند عدد سینی قتل عام شدند و قطعا بخاطر شرارت آن بازرگان هندی! و آنگاه آسمان بر سر ایران و ایرانی خراب شد.

در حمله افغانها یک هندی به عنوان پیشوا و رهبر گروه افعان و مرشد محمود افغان نفر اصلی هدایت حمله به ایران بود. زمانی که میانجی مطمئن شد حمله به ایران آغاز شده به هند باز گشت.

در ضمن یک نفر زرتشتی بنام کورسلطان که سالها به غارتگری اشتعال داشت از جمله مشوقان حمله محند افغان به ایران بود و شخصا در ایران به کشتار مشغول بود و جنایتها کرد تا به درک واصل و با مراسم زرتشتی به گور انداخته شد.

وقتی چنگیز در خراسان قتل عام می کرد و زمین و زمان را به آتش می کشید ، مدام فریاد می زد: سینی های من کجا هستند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد