گذر گاهی در تاریخ ایران
تاریخچه ی شوش
شهر شوش با ۶/۵ کیلو متر مساحت در ۲۴ کیلومتری جنوب غربی دزفول و ۱۱۵ کیلو متری شمال غربی اهواز بین ۳۲ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی و ۴۷ درجه و ۱ دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد . بلندی شهر شوش از سطح دریا ۸۷ متر و فاصله هوایی تا تهران ۴۷۹ کیلو متر است .
فاصله ی زمینی شوش تا تهران ۷۶۶ کیلو متر ، تا اهواز ۱۱۵ ، تا دزفول ۲۴ و تا اندیمشک ۳۸ کیلو متر است . حدود ۱۳۲۹ ه.ش به بخش تبدیل شد ،
شهر باستانی شوش از مرکز تمدن قدیم ، از معروفترین شهر های دنیا ، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است . در طبقات پایین تر این شهر آثاری بدست آمد که باستان شناسان آنها را مربوط به ۸ هزار سال پیش می دانند .
دانیال یکی از پیامبران بنی اسرائیل ( قرن هفتم قبل از میلاد) است . دانیال به زبان های عربی مفهوم ( خدا حاکم من است ) را دارد.
در سال ۶۵۵ قبل از میلاد وی را به دربار((نبوکد نصر)) پادشاه بابل به اسارت بردند . وی در آنجا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت .
اولین واقعه ای که سبب نفوذ دانیال پیامبر گردید تعبیر خواب نبوکد نصربود. بدین گونه پیغمبری خود را آشکار نمود ومورد توجه آن پادشاه قرار گرفت .
مهاجرت دانیال به ایران
وی به همراه عده ای از قوم یهود به ایران مهاجرت نمود و در شوش ساکن شد و در آنجا وفات یافت . آرامگاه دانیال پیامبردرساحل شرقی رودخانه شاپور و روبروی تپه ارگ قرار دارد . بنای زیارتگاه شامل حیاط نیز است . برروی گنبدمخلوطی– پله ای قرارداردکه نوع رایج گنبدها ی منطقه است .
۵۰۰۰سال پیش،از میلاد مسیح
شوش کهن ترین شهرجهان حدود۵۰۰۰ سال پیش ازمیلاد به عنوان کانون مذهبی ساکنان اطراف بنیاد نهاد شد . هنگامی که در سال ۱۸۸۴ میلادی مارسل دیو لافوا ، به منظور انباشتن موزه لوور از آثار هنری و فرهنگی ایران(چپاول آثار باستانی ایران) ، به همراه همسر و دو نفر از همکارانش از فرانسه به شوش رسیدند ،
جز چند خانه کپری اطراف بقعه دانیال نبی که ظاهرا به منظور پذیرایی از از زائران ساخته شده بود ، مکانی برای زیست وجود نداشت ، زیرا شوش فقط در ایام زیارتی ، ساکنان موقتی پیدا می کرد .
اعتراض مردم
ورود هیات فرانسوی به شوش با واکنش های متفاوتی از طرف مامورین وقت و مردم مواجه شد . واکنش ها به صورت های گوناگون ظاهر می کرد .عدم فروش مواد غذایی و کارگر از طرف مردم ، منبع بیتوته هیأت در حرم و اطراف آن اگر چه با توصیه های دکتر تولوزان که در دربار قاجار صاحب نفوذ بود موجب تخفیفی در این باره شد. اما مخالفت های آشکار و نهان مردم موجب شد اعضای هیئت در روی یکی از تپه های شوش چادر بزنند .
بعد از مدتی اطاقکی گلی نیز ساخته شد و در جلو آن باغچه کوچک سبزیکاری نیز بوجود آمد . زندگی در زیر چادر ، طبق آنچه از نوشته های مادام دیوفولا بر می آید چندان مطلوب نبود .
بلاها هایی که آمدند
مزاحمت های عشایر و مردم نقاط مختلف ، بخصوص انتساب بلایی مانند خسوف ،شیوع امراض مختلف ، طوفان و باران های سیل آسا را ناشی از بی حرمتی خارجیان به آرامگاه دانیال تلقی می کردند به همین جهت مومنین یک نوع نفرت نسبت به تازه واردان پیدا کردند .
ضمنا اشیا حاصل از حفاری را نمیشد در داخل چادرهایی که از نظر امنیتی وضع مناسبی نداشتند قرار داد . اگر چه اعضای هیأت مسلح به تفنگ بودند با این حال در تمام مدتی که دیولافوا در شوش بود اقدامی صورت نگرفت .
جمعیت این شهر ۵۴۰۳۲ نفر است و مردم این شهر دارای مذهب شیعه هستند .وجود اراضی مستعد کشاورزی ، رودخانه های دائمی ، سفره های آب های زیر زمینی سطح نسبتا وسیع در حواشی رودخانه ، سواخل و آب بند های متعدد ، مراتع و مرکز کشت و صنعت در شهرستان شوش سبب شده اند مه فعالیت کشاورزی(زراعت ، دامداری و صید ماهی ) مهمترین فعالیت اقتصادی منطقه به شمار آید و بالاترین جمعیت فعال را به خود جذب نماید و در این میان بخش زراعت راز اهمیت ویزه ای برخوردار است به طوری که ۸۵ درصد شاغلین بخش کشاورزی را به خود مشغول کرده است .
امیر تهرانی
ح.ف