گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

۱۰۰ نکته در باره حمله مغول به ایران(۲۷): ۷ دلیل حمله مغول به ایران


دلیل هفتم

تبلیغات

چنگیز علیرغم آنکه تحصیلات علمی و سیاسی نداشت و لی بطور ذاتی از رموز سیاست و جنگ  آگاهی داشت و یا این که او را آگاه می کردند.

از جمله روشهای مخرب چنگیز در ضعیف کردن روحیه ملل و حکومتهایی که او به آنان حمله می کرد این بود که پیش از حمله  با انتشار اخبا ر وحشتناک و این که ارتش مغول بسیارخونخو ار ست ، هیچ ملتی و نیروی نظامی نمی تواند در مقابل آنها پایداری کند، اصلا زمین و آسمان دست به دست هم دا ه اند که چنگیز و لشگریان او پیروز

شوندو از این قبیل مطالب روح سرزمین های مورد هجوم را در هم می کوبید.

چنین ترفندها و اخباری اغلب از طریق مسافران و بازرگانان و پیک های گمنام به گوش مردمان ساکن در سرزمین های هدف رسانده میشد. کمتر ملت و ارتشی بود که خبر  مصیبت بار بودن حمله های مغول پیش از شروع حملات به آنان نرسیده باشد.

اصلا  جو و فضا آکنده از ترسی می شد که اگر در سرمای شدید زمستان هم  بود  در دل شنوندگان سوزش و حرارت تابستانهای داغ و سوزان را ایجاد می کرد. گویی لهیب و شراره مصیبت را از فراسوی زمان و مکان احساس می کردند.

به بیان دیگر؛ پیش از رسیدن مغولها ، وحشت  از آنان  قلبها را لرزانده و انسانها را ناتوان ساخته بود. هر ملت و یا ارتشی که از پیش از دشمن بهراسد و از او خوف ووحشت داشته باشد، خواسته و یا ناخواسته شکست خود را پذیرفته است.


امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد