گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران
گوشه ها یی از تاریخ ایران

گوشه ها یی از تاریخ ایران

بررسی گوشه هایی از تاریخ ایران

زن انگلیسی در ایران (2) :او عاشق گیوه های ایرانی بود

مامور برجسته سازمان اطلاعات انگلیس
ویکپدیا زن انگلیسی  را این گونه معرفی می کند:
1-آن کاترین سوینفورد لَمبتون Ann Katherine Swynford Lambton)‏ 
 ایران شناس در ددانشگاه لندن. و پارسی‌دان انگلیسی و کارشناس تاریخ ایران  در دوره‌های سلجوقیان، مغول‌ها، صفویان و قاجاریان و پژوهشگر  مسائل ایران بود.
2-او مدتی وابستهٔ مطبوعاتیسفارت مطبوعاتی بریتانیا در تهران  و نیز از مأموران برجستهٔ  سازمان های اطلاعاتی  بریتانیا در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی در ایران بود
زن انگلیسی در کودتای 28 مرداد
3- در کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲ نقش داشت. بر اساس روایت روزنامهٔ تایمز  لندن لمبتون در دوران جنگ جهانی دوم در وقایعی که منجر به خلع رصا شاه از سلطنت شد، نقش مهمی داشت و در رساندن خبرهای ایران به  بخش فارسی بی بی سی  فعال بود.

گیوه های ایرانی

4-خانم لمبتون در سال ۱۹۳۴ و در سن ۲۲ سالگی برای اولین بار به ایران سفر کرد. بیژن گلشاییان که در آن هنگام کودک خردسالی بود گوشه ای از این سفر را به خاطر دارد و در این رابطه  می گوید: « اولین بار که خانم لمبتون را دیدم، کودک خردسال شش یا هفت ساله ای بودم و پدرم در خرم آباد لرستان مأموریت نظامی داشت. یک روز گفت که یک خانم انگلیسی که کارمند سفارت است، آمده و می خواهد در روستاها تحقیق کند.»

وی می افزاید: «این خانم به منزل ما آمد و پدرم از او پرسید در دوران جنگ اینجا چه می کنید؟ 

5-خانم لمبتون گفت: می خواهم به روستاها سر بزنم و پرسید می تواند از جایی یک جفت گیوه بخرد؟ پدرم فرستاد چند جفت گیوه آوردند و او یکی را انتخاب کرد.»

طراح خصمانه :
ویکپدیا می نویسد:

6-یکی از طراحان موضع خصمانه بریتانیا در قبال دولت مصدق، آن کاترین سوینفورد لمبتون بود که ایرانیان او را با نام میس لمتون می شناختند.

7-لمبتون از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ رایزن مطبوعاتی سفارت بریتانیا در تهران بود. 

8-او به زبان فارسی صحبت می کرد، به گوشه و کنار ایران سفر کرده بود و متخصص امور ایران بود.

زن شیوه های پنهان

9-لمبتون عقیده داشت بریتانیا به ” شیوه های پنهانی قادر است آن گروه از ایرانیانی را که نگران متهم شدن به خیانت هستند، اما برداشتشان از منافع ملی ایران با برداشت انگلیسی ها همسو است» بسیج کند. 

زن انگلیسی و آموزش 

10 -لمبتون معتقد بود پیش از آنکه بتوان دولت مصدق را سرنگون کرد، لازم است با آموزش و شگردهای روابط عمومی این تابوی ایرانی را از بین برد که هرکس با انگلیسی ها همکاری کند خائن محسوب می شود." 

زن انگلیسی رابط را معرفی می کند.

11-در خرداد ۱۳۳۰، لمبتون زابین زنر  فردی دانشگاهی، محقق و یکی از  مأموران  سازمان عملیات ویژه  در ایران بین سال های ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۴ - را به عنوان بهترین شخص برای تماس با ایرانیان دوستدار اهداف بریتانیا معرفی کرد، آن هم به منظور ایجاد جوی مناسب برای تغییر دولت. 

12-از نظر  بر نارد لوییس  آن شیطان مجسم و طراح حمله آمریکا به عراق و تحریمهای ایران ، خاستگاه برنامه پنهانی برانداختن مصدق که به کودتاانجامید را می توان به ’’ مأموریت زنر" و لمتون رساند.

امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد